Medewerker in de kijker: Sandy Ronsmans

10/09


Zo’n twintig jaar geleden, ver voor de komst van functietitels en toen iedereen nog gewoon medewerker was, wandelde Sandy binnen bij Fidiaz - toen nog Peeters en Watzeel. Het was de start van een fiscaal avontuur dat haar zou leiden tot in Leuven, waar ze vandaag gepassioneerd de rol van kantoorverantwoordelijke vervult. Maak kennis met Sandy Ronsmans!

10 vragen voor Sandy


1. Kan je jezelf even kort voorstellen?

Ik ben Sandy, vijfenveertig jaar en al twintig jaar werkzaam bij Finivo. Ik heb twee kinderen: een dochter van twintig en een zoon van zestien. Ik heb accountancy en fiscaliteit gevolgd aan de UCLL in Leuven. Mijn stage deed ik bij een accountantskantoor in Kessel-Lo, waar ik ook vast mocht beginnen werken. Ik voelde me er niet helemaal thuis en ging na zes maanden op zoek naar ander werk. Zo kwam ik terecht bij Els - toen nog Peeters en Watzeel. Ongeveer 20 jaar geleden dus. Tien jaar geleden werd ik bestuurder en aandeelhouder.

2. Hoe ziet jouw typische werkdag eruit?

Een typische werkdag bestaat hier niet. De werkdag kan er totaal anders uitzien dan je je ‘s ochtends had voorgesteld. Ik start om 7u30 ‘s ochtends. De eerste uren van de dag zijn het rustigst en dan kan je het beste doorwerken. De dag is steeds zeer gevarieerd: ik heb heel veel besprekingen met klanten, maar ook met de medewerkers over hun dossiers, met banken,... Verder ga ik ook op extern bezoek bij klanten.

“De band die ik heb opgebouwd met sommige klanten is heel sterk. Je bent niet louter dossierbeheerder, je raakt betrokken in het leven van de ondernemer” - Sandy Ronsmans


3. Waarom ben je bij Fidiaz gestart?

Na een mindere ervaring op mijn stage ging ik op zoek naar nieuw werk. Ik kwam bij Els Watzeel terecht en ben er altijd gebleven! (lacht). De voorbije jaren waren met ups en downs maar ik vond altijd een uitdaging, iets waar ik mijn ei in kwijt kon. Er is elk jaar wel een verrassing, soms positiever, soms negatiever,... maar dat maakt het interessant. De band die ik ondertussen met de klanten heb opgebouwd is heel sterk. Je bent niet louter dossierbeheerder, je raakt betrokken in het leven van de ondernemer. Dit heb ik ook met medewerkers. Onze collega’s Robin en Sonia bijvoorbeeld, ik werk met hen al meer dan tien jaar samen en ben heel fier op wat er van hen geworden is.

4. Wat is je motivatie?

Ik haal mijn motivatie uit het persoonlijk contact met mensen. Zowel met de medewerkers als met de klanten. Je kan geen goede accountant zijn als je niet goed met je klanten of medewerkers overweg kunt. Dan krijg je ook niet de juiste informatie. Het is pas als ze je vertrouwen dat je alles te weten komt en hen goed advies kunt geven.

“We hebben hier in Leuven een écht team, iedereen is even belangrijk” - Sandy Ronsmans


5. Hoe ervaar je het werken in Fidiaz Team?

Ik ben heel tevreden met mijn medewerkers. Het zijn allemaal hele toffe, aangename en gemotiveerde mensen. Wanneer je in teamverband werkt, vind ik het heel belangrijk dat medewerkers het voor elkaar opnemen. We hebben hier in Leuven een écht team, iedereen is even belangrijk. Zo gaan we ‘s middags ook altijd samen eten. Het zorgt ervoor dat je contact hebt met je collega’s op een andere manier.

6. Kan je een beschrijving geven van de evolutie die je bij Fidiaz hebt doorgemaakt?

Ik ben gestart bij Els, destijds heette het kantoor nog Peeters en Watzeel. Toen waren er nog geen functietitels of niveaus. We waren simpelweg gewoon allemaal medewerkers. Op termijn is er zoiets gekomen als categorieën bij de medewerkers. Ik heb nooit een titel gehad, ik ben meteen bestuurder en aandeelhouder geworden. Rond deze tijd hebben we werk gemaakt van duidelijke functietitels, zodat medewerkers duidelijkheid hadden en wisten hoe ze hun carrière konden uitbouwen. Maar het is wat je doet en hoe je het doet dat belangrijk is, niet je titeltje.

“Het is wat je doet en hoe je het doet dat belangrijk is, niet je functietitel” - Sandy Ronsmans


7. De baseline van Fidiaz is "Count on us". Hoe draag jij hieraan bij voor de klanten?

Door zo goed mogelijk bereikbaar te zijn en zo snel mogelijk vragen te beantwoorden. Een ondernemer moet weten dat hij altijd naar het kantoor kan bellen of mailen en dat zijn vraag snel opgepikt wordt. Ook als we zelf het antwoord niet onmiddellijk kennen, moet de klant op de juiste weg gezet worden. De ondernemer moet erop kunnen vertrouwen dat wij beslissingen nemen in het beste belang van zijn onderneming.

8. Heb jij een ‘specialiteit’ in het team? Waarvoor kunnen collega’s en klanten sowieso bij jou terecht?

Naast mijn functie als kantoorverantwoordelijke in Leuven, verzorg ik ook de interne procedures en opleidingen binnen Fidiaz. Ik bewaak de efficiëntie op het vlak van verwerkingsprocessen binnen het bedrijf. Zo stem ik bijvoorbeeld af met Katy - verantwoordelijke IT - of bepaalde zaken mogelijk zijn. Verder krijg ik veel vragen over personenbelasting.

9. Hoe zou je je persoonlijkheid omschrijven?

Als je me vergelijkt met de Sandy van tien jaar geleden, ben ik fel veranderd. Ik ben altijd een zeer kritisch persoon geweest en ben nog steeds gepassioneerd door mijn job. Ik houd van open communicatie en werk graag vanuit vertrouwen. Waar ik vroeger heel hevig uit de hoek kon komen omdat ik wou dat alles zo snel mogelijk in orde kwam en 100% correct was, spelen respect en vertrouwen nu een belangrijkere rol. Dit is zo op alle vlakken in mijn leven, ook op de werkvloer. Ik wil dat medewerkers gemakkelijk de weg naar mij vinden, ik wil aanspreekbaar zijn.

10. Waar zie je jezelf binnen 5 jaar? Hoe zou jij graag willen groeien in je job?

Ik denk dat er voor mij persoonlijk niet veel veranderd zal zijn! (lacht). Alleen een paar jaar ouder, dan ben ik vijftig jaar. Waar ik ons kantoor in Leuven wel graag zou willen zien is met nog een paar extra dossierbeheerders en natuurlijk wil ik onze huidige medewerkers nog meer helpen te ontplooien naar de functie die zij verkiezen binnen Fidiaz.

We’re always looking for talented people.

Kom jij ons team versterken?

Meer nieuws lezen? Check ook deze:

Ondernemer in de kijker: Tom Pardon

23/09

Ondernemer in de kijker: Tom Pardon
Met het ondernemen in zijn bloed en een passie voor evenementen die reeds van in zijn jonge jaren aanwezig was, startte Tom Pardon zo’n tien jaar geleden zijn bvba. Screenit groeide intussen uit tot dé specialist in hoogwaardige indoor en outdoor LED sche…
Lees meer

Enkele belangrijke data

01/09

Enkele belangrijke data
In deze blogpost herinneren we je graag aan enkele belangrijke data. Personenbelasting Deadline aangifte personenbelasting via accountant: 21.10.2021 Deadline voorafbetalingen: 11.10.2021: voorschot voor kwartaal 320.12.2021: voorschot voor kwartaal …
Lees meer

Herbeleggen in aandelen: uitzonderlijk toch mogelijk

19/08

Herbeleggen in aandelen: uitzonderlijk toch mogelijk
Als u als ondernemer (natuurlijk persoon of vennootschap) meerwaarden realiseert op beroepsactiva, dan zijn die meerwaarden in de regel belastbaar als beroepsinkomen. Er zijn vrijstellingen mogelijk, bijvoorbeeld als u de meerwaarde herbelegt in andere ni…
Lees meer